Return to site

 

X Factor = Ånd + Koncept

Endnu en fredag er forbi og endnu et drama er overstået.
Der er nu kun 5 finalister tilbage i X Factor; som det siges om og om igen: "Feltet spidses til!"

Jeg er kæmpefan af X Factor. Kæmpe.
Det skarptslebne koncept (opfundet af American Idols-dommeren Simon Cowell) som giver dommerpanelet maksimal magt, og i Danmark klogt sammensat af produktionsfirmaet Blu (hvem husker ikke katastrofen med Soulshock, hvis eneste kommentar til den optrædende fredag efter fredag, var: "Fantastisk!"); denne fest, dette drama er svært ikke at blive underholdt af – ja, nærmest glædes ved.
X Factors styrke er at det kobler skarpt koncept med ren ånd. Konceptet er så skarpt bygget op, at det trods million-investeringer (med dertilhørende nervøse mellemledere), hundredvis af medarbejderes involvering (og konflikter og meninger) fremstår fuldstændig knivskarpt og nådesløst forståeligt for folk på den anden side af TV-skærmens blanke flader disse fredag aftener.
Suppleret med dommernes uenigheder, deres kunstneriske integritet, sangernes livshistorier og mange af disses gudsbenådede talenter og uskyldsrene ønske om Et Godt Liv; her har vi ånden i programmet, som er hér i showet, fra et indholdsmæssigt synspunkt, at magien skabes, det vil sige hér den menneskelige relevans opstår.
Ånd og Koncept; det kunne flere lære at koble i deres bestræbelser på at udføre succeser og nye gennembrud på en almindelig arbejdsdag. (En anden måde at tænke dikotomien på, er Formål og Marked; Fortælling og Medie; Kunst og Teknologi...).
Hvor svært det kan være i 'almindelige' projekter at koble Ånd og Koncept blev klart for mig i sidste weekend, da jeg som borger var publikum til arkitektkonkurrence-præsentationerne om at genopfinde Carlsberg-områdets Bryghus i København. Opgaven: Det store, gamle bryghus skal åbnes op for offentligheden og benyttes af borgere og turister – hvordan skal det gøres; hvad skal der foregå herinde? Et millionprojekt; og meget dyrere end afviklingen af X Factor. Fem hold var udvalgt til at vise deres idéer på baggrund af måneders forberedelser.
To hold (tror jeg/håber jeg) er blandt juryens favoritter. Det ene hold viste et knivskarpt koncept der ikke var til at slibe meget mere perfekt. Det andet havde intet koncept, men ramte den helt rigtige ånd; de havde helt præcist ramt den kultur der skal være i det hus. Hvad skal man vælge? Koncept eller ånd?
At spørgsmålet overhovedet kan stilles, fortæller at ingen af de to hold (som uden tvivl var de bedste) har løst opgaven. Ingen af dem har formået at koble koncept og ånd; ingen har blandet de ingredienser der kan skabe en kultur-blockbuster af et Bryghus (at dømme efter publikums bifald, vil jeg dog afsløre, vandt Ånden over Konceptet). At det kan lykkes at skabe sådan et projekt, der kobler inspiration og struktur, viser et program som X Factor. Det bør flere arbejdspladser lære af.
- - - - -
P.S.: Se de 5 Bryghus forslag her:
http://www.carlsberggroup.com/media/PressKits/BrewhouseProject/Pages/Default.aspx

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly