Return to site

Ud og shoppe tøj i et nyt årtusind

Der er mange ting man skal håndtere, når man vil leve et bæredygtigt liv i en ikke-bæredygtig verden. Når verden ikke er bæredygtig, så er hverdagen jo ret svær sådan at gå igennem bæredygtigt.

Jo, jeg går jo efter Svanemærket, Blomsten og så videre. Men jeg ved jo godt, siden jeg arbejder med det til daglig, at langt størstedelen af alle produkter ikke produceres bæredygtigt og vil med deres forbrug og senere afbrænding eller forkert slutplacering af ressourcer (fx aluminium, indium (fra LCD skærme), terbium (fra smart phones), træ, nitrogen), skabe mere ustabilitet i verden på lang sigt end de skaber vækst på kort sigt.

Jeg er af den tro, at den mest potente og effektive drivkraft for at udvikle et bæredygtigt samfund, indtil videre, er markedet og innovative produkter der sælges på markedet.

Tøj for eksempel. Det har længe været svært for mig at købe nyt tøj, uden at vide hvordan det blev produceret. Jeg kan ikke få mig selv til at købe ting, jeg ikke ved hvordan er blevet produceret. Det er for mit-forbrugende-jeg for uambitiøst ikke at kende til produktionsmetoderne og et hån mod min intelligens - og min pengepung.

Nu er det desværre sådan, at der er få tøjproducenter der tør skabe innovation.
Tøj bliver, i det store og hele, produceret på samme måde i dag, som for 20 år siden. (Et par cowboybukser kræver stadigvæk 8.000 liter vand at producerer).

Så jeg har i de sidste mange år købt tøj i genbrugsbutikker.
Og lappet mine gamle bukser. Og trøjer.

Men! For nylig var jeg ude og shoppe tøj! Nyt tøj! I Magasin endda!

Grunden var, at jeg for nylig var med-arrangør på en national arbejdsdag om industrielle symbioser. Her havde vi fået direktører, tekniske chefer og borgmestre til at komme. Jeg syntes - trods mine ofte ringe opfattelser af, hvad jeg mener andre mennesker bør synes er ok - ikke at jeg kunne tage mine slidte, lappede cowboybukser på.

Jeg vidste præcis hvilket sæt tøj jeg skulle købe.
For der er sket det fantastiske, at markedet indenfor tøj er ved at fungere igen. Og her tænker jeg ikke post-finanskrise-igen, men post-dampmaskine-igen. Der er nemlig ved at blive produceret helt nye typer tøj med helt nye typer stoffer med helt nye typer maskiner.

Jeg skulle først op på 1. sal, hvor jeg vidste at man kunne købe tøj af det nye, danske mærke Knowledge Cotton Apparel. Det er re-lanceret af Jørgen Mørup med det formål at tjene penge og samtidig spare verden for 150 tons pesticider inden 2016. Knowledge Cotton Apparel producerer deres tøj ved at have krav til at bomuldet ikke skal have været i nærheden af pesticider (hvilket jo ellers er industristandarden). Her købte jeg en skjorte og en trøje.

Oppe på 4. sal ledte jeg efter de netop lancerede G-star-bukser. Stoffet er lavet af gamle plasticflasker som flyder rundt som forurening i verdenshavene. Man fisker altså de gamle, forurenende plasticflasker ud af havene (materialet er der nok af; over 10.000 tons ikke-nedbrydeligt plastic estimeres at flyde i havene), indsætter dem i en plasticmølle og sammensætter tråde med uld, sådan at det nye stof kan bruges til at lave tøj af. Danske Katvig brugte samme metode til dele af deres tøjkollektioner. Men her har G-star altså gået videre og anvendt materialefirmaet Bionic Yarn og non-for-profit initiativet The Vortex Project til at lave cowboybukser ud af plasticaffald fra havene.

Med min regnjakke fra Patagonia har jeg nu endelig et enkelt sæt nyt tøj til dette årtusinde.

At jeg skulle 14 år ind i dette århundrede for at markedet gav mig mulighed for at erhverve det, er alligevel lidt overraskende. Nuvel. Nu kan det lade sig gøre. Jeg behøver ikke gå i genbrugsbutikker for at skubbe udviklingen fremad som tøjforbruger. Nu må vi bare vente på at de 99,9% andre tøjproducenter kommer med på bølgen. I mellemtiden kan du købe tøj af G-Star Raw, Knowledge Cotton Apparel og Patagonia.

 

- - -

 

Det, indtil videre, eneste sæt nye tøj, jeg har til dette årtusind:

 

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly