Jeg sidder og pønser med min gamle chef, Bruce Mau, på at lave et nyt kursusforløb for beslutningstagere i Danmark og udlandet. Vi overvejer at kalde det "24 Hours of Massive Change".
Snakken er ivrig om konceptet, men om det bliver til noget, er en anden sag.
Hvor det går hen og bliver interessant for flere, er i vores interne diskussion om, hvordan det er muligt at ændre folk på 24 timer.
Ændre hvordan?
Jo, i dette tilfælde, ændre sådan, at beslutningstagere begynder at ændre de store aktiviteter de er i stand til at igangsætte i løbet af en arbejdsdag, til at udvide deres livs horisont og betydning, skaber større indsigter om hvor investeringer skal findes i en global verden, skaber mere anerkendelse fra deres nære omverden, og samtidig skabe vækst og øget konkurrenceevne i firmaet.
Kan beslutningstagere udsættes for viden, fakta, billeder og film som ændrer en person til at overgive sig til det faktum. at han eller hun kan skabe økonomisk vækst ved at ændre verden?
Nu er jeg selv etnolog af baggrund og har hele mit liv været interesseret i at forstå, hvad der får folk til at udvikle og ændre adfærd.
Hvad der de sidste 8 år har interesseret mig mere intenst, har været hvordan man får folk til at ændre adfærd, sådan at de, ved at benytte sig af markedsmekanismerne, gør sig i stand til at forbedre verden, miljømæssigt, socialt, økonomisk. Og i de sidste 4 år har jeg yderligere interesseret mig for, hvordan medarbejdere på arbejdspladser kan skabe øget vækst ved at indse at de kan udfylde en rolle i samfundet, sådan at arbejdspladsen langsomt ændrer sig til et sted der godt kan siges at forbedre verden; sådan som Interface, TerraCycle og til dels Grundfos gør det (en proces jeg kalder "Think Big, Start Small, Scale Fast" og som jeg udgiver en bog om til efteråret med titlen "At Tænke Stort").
For at ændre folks adfærd, kan man jo altid give dem en høj løn, og de fleste vil udføre selv de mest vanvittige gerninger. Se bare de mange venstreorienterede reklame-ansatte, der med den rette, høje løn, bruger størstedelen af deres kreative energi og vågne timer på at sælge mere barberskum, flere bankservices og mere øl.
Den form for adfærdsændring jeg synes er interessant og langtidsholdbar i en kultur eller i en nation i konkurrencemæssige udfordringer med større og fremmedartede nationer, er imidlertid en anden form for adfærdsændring. Det er den forandring der kommer indefra. Fra een selv. Det er dén, vi med "24 Hours of Massive Change" prøver at få frem. Og hvordan starter den forandring bedst?
Det vigtigste for at skabe forandring i dig selv, såvel som på din arbejdsplads, er ikke gennem floffy begreber som "innovation", "viden" eller "omstillingsparathed". Det er at have et formål. Det lyder så simpelt, men tager mange år for en virksomhed at få oparbejdet. Spørg bare John Mackey, CEO for Whole Foods.
I en diskussion, som gjorde et stort indtryk på mig fra 2005, med nu afdøde økonom Milton Friedman (bl.a. Reagans tidligere rådgiver), påpeger Mackey over for Friedman, at målet med hans virksomhed ikke er økonomisk vækst. Som han siger det:
"Making high profits is the means to the end of fulfilling Whole Foods' core business mission. We want to improve the health and well-being of everyone on the planet through higher-quality foods and better nutrition, and we can't fulfill this mission unless we're highly profitable."
Vil du vide mere om formål kan jeg anbefale konferencen Rebuild 21 som finder sted i København på tirsdag og onsdag. Den lader til at have de helt rigtige ting på hjerte.
...Og senere må jeg fortælle om "24 Hours of Massive Change" nogensinde bliver til noget :)
http://rebuild21.org/
Jeg sidder og pønser med min gamle chef, Bruce Mau, på at lave et nyt kursusforløb for beslutningstagere i Danmark og udlandet. Vi overvejer at kalde det "24 Hours of Massive Change".
Jo, i dette tilfælde, ændre sådan, at beslutningstagere begynder at ændre de store aktiviteter de er i stand til at igangsætte i løbet af en arbejdsdag, til at udvide deres livs horisont og betydning, skaber større indsigter om hvor investeringer skal findes i en global verden, skaber mere anerkendelse fra deres nære omverden, og samtidig skabe vækst og øget konkurrenceevne i firmaet.