Den 18. januar 2011 vil blive en skelsættende dag for dansk erhvervshistorie i det 21. århundrede. Det var dagen hvor et af Danmarks store, grønne industrielle succeser, Vestas, trådte i karakter og påtog sig den frygtløse rolle som flere virksomheder må udføre, for at overleve i fremtiden: De omfavnede markedspotentialet i at skabe en bæredygtig fremtid ved at gå i direkte dialog med virksomheder og borgere.

Glem politik. Glem COP15, COP16, COP17... Glem rød blok, blå blok, glem DanWatch, moralske pegefingre, og brancheorganisationer der dækker over deres medlemmers ringe grad til at skabe forandring i industrien. Glem EU Blomsten, Svanemærket og det offentliges gammeldags monopol på troværdige certifikater.

Nu handler vi! Og hvordan gør "vi" det? Jo, Vestas, lancerede den 18/1 det første vind-mærke, "WindMade".

Det er simpelthen en genial tilgang som Vestas-menneskene er kommet på, og jeg går ud fra at den efterhånden ikke længere så ny-ansatte Senior Vice President, Morten Albæk, har haft en finger med i spillet. Men jeg aner det ikke – så til alle jer andre Vestas-medarbejdere: Stort tillykke her fra!

Og hvorfor er WindMade så fantastisk?
Jo, det er det fordi det er et label der kan benyttes af alle industrier der laver produkter til at dokumentere (ikke proklamere) at deres produkter er lavet på vind, det vil sige energi der stammer fra vindmøller.

Det er lige præcis sådan nogle tiltag der er brug for, for at skabe værktøjer der kan presse efterspørgslen på vedvarende energi i vejret. Og skubbe udviklingen af et bæredygtigt samfund tættere på.

Man kan – hvis man gider – sidde på hænderne og vente på at politikkerne finder på nationale lovforslag, eller endnu bedre (og endnu længere ud i fremtiden), internationale lovgivninger på området for vedvarende energi.

Eller man kan faktisk gøre noget ved det! "Wow" – siger jeg ironisk på mange ortodoxe industrichefers vegne "Kan man rent faktisk GØRE noget??!". Ja, det påviser Vestas den 18. januar 2011 at man kan (som jo også i alt for lang tid selv har ventet på at nogle andre end de selv skabte de bedste rammer for salg af deres produkter).

Det er vanvittigt spændende at se hvordan Vestas vil udfolde initiativet og hvilke typer virksomheder de vil gå efter. Vil Vestas nu snart begynde at sætte tagvindmøller op, eller er det virksomheds-kooperativer som kan gå sammen i et geografisk område for at få sat en vindmølle op – eller er det kun verdens virksomheder i LEGO-størrelsesordenen der kan få lov - - det bliver alt samme spændende at følge.

En interessant iagttagelse (ud af mange) ved WindMade er, at Vestas ruster sig til at angribe markedet for vindmølle meget mere direkte og frygtløst - - ved at skabe en NGO. Ja, for at kunne sige at et produkt er lavet af vind, er der brug for troværdighed; derfor NGO-etableringen som er sket i samarbejde med den stadigt mere progressive WWF og den grå eminence, FNs Global Compact.

Tænk engang hvor langt vi er kommet i samarbejdet mellem vores hundredeår-gamle institutioner: At en virksomhed laver en NGO for at skabe produkter lavet af vind. Fantastisk.


http://www.vestas.com/da/investor/meddelelser/selskabsmeddelelser/news-display.aspx?action=3&NewsID=2552

http://windmade.org/

Den 18. januar 2011 vil blive en skelsættende dag for dansk erhvervshistorie i det 21. århundrede. Det var dagen hvor et af Danmarks store, grønne industrielle succeser, Vestas, trådte i karakter og påtog sig den frygtløse rolle som flere virksomheder må udføre, for at overleve i fremtiden: De omfavnede markedspotentialet i at skabe en bæredygtig fremtid ved at gå i direkte dialog med virksomheder og borgere.

Glem politik. Glem COP15, COP16, COP17... Glem rød blok, blå blok, glem DanWatch, moralske pegefingre, og brancheorganisationer der dækker over deres medlemmers ringe grad til at skabe forandring i industrien. Glem EU Blomsten, Svanemærket og det offentliges gammeldags monopol på troværdige certifikater.
Nu handler vi! Og hvordan gør "vi" det? Jo, Vestas, lancerede den 18/1 det første vind-mærke, "WindMade".
Det er simpelthen en genial tilgang som Vestas-menneskene er kommet på, og jeg går ud fra at den efterhånden ikke længere så ny-ansatte Senior Vice President, Morten Albæk, har haft en finger med i spillet. Men jeg aner det ikke – så til alle jer andre Vestas-medarbejdere: Stort tillykke her fra!
Og hvorfor er WindMade så fantastisk?
Jo, det er det fordi det er et label der kan benyttes af alle industrier der laver produkter til at dokumentere (ikke proklamere) at deres produkter er lavet på vind, det vil sige energi der stammer fra vindmøller.
Det er lige præcis sådan nogle tiltag der er brug for, for at skabe værktøjer der kan presse efterspørgslen på vedvarende energi i vejret. Og skubbe udviklingen af et bæredygtigt samfund tættere på.
Man kan – hvis man gider – sidde på hænderne og vente på at politikkerne finder på nationale lovforslag, eller endnu bedre (og endnu længere ud i fremtiden), internationale lovgivninger på området for vedvarende energi.
Eller man kan faktisk gøre noget ved det! "Wow" – siger jeg ironisk på mange ortodoxe industrichefers vegne "Kan man rent faktisk GØRE noget??!". Ja, det påviser Vestas den 18. januar 2011 at man kan (som jo også i alt for lang tid selv har ventet på at nogle andre end de selv skabte de bedste rammer for salg af deres produkter).
Det er vanvittigt spændende at se hvordan Vestas vil udfolde initiativet og hvilke typer virksomheder de vil gå efter. Vil Vestas nu snart begynde at sætte tagvindmøller op, eller er det virksomheds-kooperativer som kan gå sammen i et geografisk område for at få sat en vindmølle op – eller er det kun verdens virksomheder i LEGO-størrelsesordenen der kan få lov - - det bliver alt samme spændende at følge.
En interessant iagttagelse (ud af mange) ved WindMade er, at Vestas ruster sig til at angribe markedet for vindmølle meget mere direkte og frygtløst - - ved at skabe en NGO. Ja, for at kunne sige at et produkt er lavet af vind, er der brug for troværdighed; derfor NGO-etableringen som er sket i samarbejde med den stadigt mere progressive WWF og den grå eminence, FNs Global Compact.
Tænk engang hvor langt vi er kommet i samarbejdet mellem vores hundredeår-gamle institutioner: At en virksomhed laver en NGO for at skabe produkter lavet af vind. Fantastisk.
http://www.vestas.com/da/investor/meddelelser/selskabsmeddelelser/news-display.aspx?action=3&NewsID=2552
All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly