Return to site

Opgør med bekvemmelighed

Er der et buzzword som har skvulpet sig gennem den vestlige verdens trend- og brugeranalyser, konferencer og rapporter i tykkere og tykkere bølger, er det ordet 'bekvemmelighed'.

 

Hvis alt bliver mere 'bekvemmeligt' så kan der sælges mere af det. Er pointen.

 

Det er fint når det handler om mersalg af barbermaskiner, biler, tandbørster.

 

Men når det kommer til den grønne dagsorden, så må det simpelthen stoppe.

 

Bekvemmelighed er ikke nytænkning.

Bekvemmelighed er ikke radikalt.

Bekvemmelighed er ikke grundlæggende kreativt.

Bekvemmelighed er ikke fremtidsorienteret.

Bekvemmelighed er ikke udfordrende.

Bekvemmelighed er ikke oprørsk.

 

Jeg skriver dette efter at jeg var til en workshop om fremtidige grønne produkter. IKEA var der også og gudhjælpemig om ikke de også nævnte ordet bekvemmelighed igen som den gyldne vej til... ja, en grønnere verden.

 

Men den grønne verden, som alle med en interesse for en gloværdig fremtid for vores civilisation går op i, er ikke brolagt med bekvemmelighed. Nej, den vil være stikkende, svær, langvarig, udmattende og meget tung.

 

Både for producenter og for forbrugere hvis adfærd skal indgå i nye, cirkulære systemer.

 

Er det et godt salgsargument?

Nej. Men det er dette: hvis du lykkes med det, har du været med til at skabe en bedre verden. Du har skabt en varig, positiv arv. Og sandsynligvis inspireret andre til at gøre det samme. Og, nåja, nye markeder.

 

Bekvemmelighed derimod er at bevare status quo.

Bekvemmelighed er ubetydelige nuancer.

Bekvemmelighed er let.

Bekvemmelighed skaber zombier.

Add paragraph text here.

Er der et buzzword som har skvulpet sig gennem den vestlige verdens trend- og brugeranalyser, konferencer og rapporter i tykkere og tykkere bølger, er det ordet 'bekvemmelighed'.

Hvis alt bliver mere 'bekvemmeligt' så kan der sælges mere af det. Er pointen.

Det er fint når det handler om mersalg af barbermaskiner, biler, tandbørster.

Men når det kommer til den grønne dagsorden, så må det simpelthen stoppe.

Bekvemmelighed er ikke nytænkning.

Bekvemmelighed er ikke radikalt.

Bekvemmelighed er ikke grundlæggende kreativt.

Bekvemmelighed er ikke fremtidsorienteret.

Bekvemmelighed er ikke udfordrende.

Bekvemmelighed er ikke oprørsk.

Jeg skriver dette efter at jeg var til en workshop om fremtidige grønne produkter. IKEA var der også og gudhjælpemig om ikke de også nævnte ordet bekvemmelighed igen som den gyldne vej til... ja, en grønnere verden.

Men den grønne verden, som alle med en interesse for en gloværdig fremtid for vores civilisation går op i, er ikke brolagt med bekvemmelighed. Nej, den vil være stikkende, svær, langvarig, udmattende og meget tung.

Både for producenter og for forbrugere hvis adfærd skal indgå i nye, cirkulære systemer.

Er det et godt salgsargument?

Nej. Men det er dette: hvis du lykkes med det, har du været med til at skabe en bedre verden. Du har skabt en varig, positiv arv. Og sandsynligvis inspireret andre til at gøre det samme. Og, nåja, nye markeder.

Bekvemmelighed derimod er at bevare status quo.

Bekvemmelighed er ubetydelige nuancer.

Bekvemmelighed er let.

Bekvemmelighed skaber zombier.

Add paragraph text here.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly