Folkeskolereformen står for døren. Som et eksperiment har jeg prøvet at se, om jeg som borger kan påvirke reformen inden den er færdig. Du er dommeren på, hvorvidt det lykkes…
- - -
Længe har jeg set frem til den tid, hvor der skulle tænkes nye tanker, for at forberede den næste generation af danskere til at klare sig i dette århundrede.
Der skal absolut ikke herske tvivl om, at den måde jeg lærte om fænomener (som matematik, dansk, historie, kemi, biologi, etc.) skal ændre sig radikalt for at vi danskere overhovedet har en chance for at få vores stemme hørt i en hyperglobal verden om 20 år.
Her spiller vores uddannelse en afgørende rolle. En altafgørende rolle.
Skoler er ud over TVet, mobiltelefonen, computerskærmen og hjemmet, dét medie alle vore unge med garanti vil anvende for at tilegne sig viden som de vokser op.
Med stor interesse for bæredygtighed og udviklingen af et samfund i fortsat vækst og overflod, satte jeg mig for nogle uger siden for at forsøge at påvirke folkeskolereformen, sådan at tanker om bæredygtighed, iværksætteri og innovation kunne blive en del af uddannelsesreformen. Uden disse elementer i en skolereform er jeg bange for, at vores samfund og vores fremtid er dømt til afmatning og forfald.
Så det var ikke helt uden ærefrygt over udfordringen, at jeg tænkte: Hvem kender jeg egentlig inde på Christiansborg som kunne fortælle mig hvem skulle tale med, som har med folkeskolereformen at gøre, som jeg kan dele nogle idéer med?
Jeg kom i tanke om en fyr der arbejder for De Radikale (og nej, det siger ikke noget om mit politiske ståsted, men måske snarere om det faktum at jeg bor i København).
Han henviste mig til et folketingsmedlem der hed Lotte Rod. Hende havde jeg aldrig hørt om. Men hende skrev jeg så til.
Jeg fik et pænt svar tilbage (efter at have modtaget en standard-mail om, at hun fik mange emails), om at hun da gerne ville høre om mine input til folkeskolereformen.
Så efter en uge skrev jeg det notat, jeg meget pompøst pompøst kaldte ’Vores Århundrede’, fyldte nogle billeder ind i starten og sendte til hende.
Læs hele notatet her:
Vil du ikke læse det hele, så er hovedpointerne fra notatet:
* Injicér formål i undervisningen.
* Brug lokalområdet.
* Få lærere til at erkende, at deres elever skal ende med at blive endnu klogere end dem selv.
* Fortæl historier – også om naturvidenskaberne.
* Giv eleverne ansvar for at løse et lokalt problem.
* Forbered lærerne på hvilken verden der er på vej.
Hver punkt er uddybet i linket oven over.
- - -
Og hvad skete der så efter jeg havde sendt det?
Egentlig ingenting. Hvilket heller ikke gør noget. Så længe de bruger papiret og får nogle gode reformer på plads – uanset partifarve. Reformerne forventes at blive offentliggjort i dag.
Om det er lykkedes mig at påvirke udviklingen, er vi nu flere til at følge med i.