Return to site

 

Et bud på hvad der kommer til at ske efter klimatopmødet.

Vi er nu så tæt på den store klimabegivenhed, at det er på sin plads at se fremad. Hvad vil rykke inden for klima-innovation i månederne efter topmødet? I mangel på evne til at tro, at klima-interessen forsvinder (som beskrevet i sidste blog), har jeg lavet en liste over klima-emner jeg tror, vi vil hører meget mere til i 2010.

 

Jeg har valgt ikke at nævne The Usual Suspects inden for klimaudviklingen (elbiler, solceller, osv.). I stedet har jeg fokuseret på brikker i klimaspillet, der kan komme til at ændre spillereglerne og som jeg tror flere kunne have nytte af at vide noget om.

 

A. Skove Det er så småt ved at gå op for de nødvendige mennesker, at skove, især regnskove, har en gigantisk betydning for jordens CO2-balance. Bevarelse af skove er et af de få 'easy fixes' i forbindelse med klimaforandringerne. Men det kræver at FNs medlemslande godkender et design af økonomiske fortjenester og incitamenter for at bevare skovene, sådan som det sker med REDD-programmet (Reducing Emissions from Deforestation and forest degradation in Developing countries) i blandt andet Indonesien.

 

Træer er et fantastisk, universelt billede på bevarelse af 'det gode', og når først FN får etableret et troværdigt incitamentsystem, vil den private og civile sektor kaste sig over det nye neutralitets-værktøj og bruge det på kreativ og illustrativ vis.

 

Selv udviklede vores firma for 2 år siden en mobilservice der solgte regnskov over sms'en for 25 kr. for 25 m2 af den ecuadorianske regnskov. Vi solgte 200 m2 om dagen.

 

B. CO2-aftryk, Life Cycle Analysis og back-end stories. Inden ikke for længe vil flere og flere spørge: 'Hvorfor kalder du din virksomhed CO2 neutral, hvis du ikke har indregnet CO2 aftrykket af den komplette vare?'

 

Mange virksomheder kalder sig i dag 'CO2 Neutrale' på trods af, at kun få har indregnet hvad det kræver at producere deres samlede produkt – og næsten ingen har medregnet CO2- aftrykket af forbrugernes brug af produktet. Er man så stadig CO2 Neutral? Eller hvordan skal den lige skæres? Jeg tror at vi vil komme til at høre meget mere til de virksomheder, som indgår i en dialog med deres leverandører og deres kunder om at nedbringe CO2-udslippet på konkret og handlekraftig vis. Det kaldes af nogen Back-End Stories'.

 

Det betyder blandt andet, at virksomheder er helt åbne omkring hvordan de får produceret deres varer og tør vise det på inddragende og illustrativ vis. Samtidig inviterer de brugere til at anvende produktet på mest energi-effektiv vis og baserer nye produkter på disse erfaringer. Få vil i dag snakke om CO2-mærkning, af den ene eller anden årsag, men det vil med al sandsynlighed blive et hot topic i 2010 – og (for)brugerens rolle vil få en afgørende betydning.

 

C. Lokalsamfundets Helte Det er af en eller anden grund mærkeligt for mig at erkende, men min erfaring viser mig, at den mest innovative, ambitiøse og handlekraftige klima-initiativlyst, ligger ude i provinsen, ude i lokalsamfundene; ikke i storbyen – her er man mest innovativ og ambitiøs.

 

Men det handlekraftige mangler. Jeg tror man kommer til at se og høre meget mere til hvad der foregår af revolutionerende energiprojekter ude i de små, stille samfund i vores land, som (af mangel på bedre ord) tager røven på firmaerne og politikerne i København. I lokalsamfundene sker der hvad der af geologer kalder Den Kambriske Eksplosion, den era i verdensudviklingen, da naturen skabte de mærkeligste væsener, for at se hvilke der tilpassede sig bedst.

 

Det sker for øjeblikket inden for energi- og klimaprojekter i lokalsamfundene og det bliver fantastisk spændende at følge hvem der tilpasser sig bedst. Hmm. Jeg har lovet mig selv ikke at skrive for lange blog-indlæg, så selvom jeg har flere punkter – i hvert fald et punkt D., E., og F. – så vil jeg gemme det til om cirka en uge.

Vi er nu så tæt på den store klimabegivenhed, at det er på sin plads at se fremad. Hvad vil rykke inden for klima-innovation i månederne efter topmødet? I mangel på evne til at tro, at klima-interessen forsvinder (som beskrevet i sidste blog), har jeg lavet en liste over klima-emner jeg tror, vi vil hører meget mere til i 2010.

Jeg har valgt ikke at nævne The Usual Suspects inden for klimaudviklingen (elbiler, solceller, osv.). I stedet har jeg fokuseret på brikker i klimaspillet, der kan komme til at ændre spillereglerne og som jeg tror flere kunne have nytte af at vide noget om.

A. Skove Det er så småt ved at gå op for de nødvendige mennesker, at skove, især regnskove, har en gigantisk betydning for jordens CO2-balance. Bevarelse af skove er et af de få 'easy fixes' i forbindelse med klimaforandringerne. Men det kræver at FNs medlemslande godkender et design af økonomiske fortjenester og incitamenter for at bevare skovene, sådan som det sker med REDD-programmet (Reducing Emissions from Deforestation and forest degradation in Developing countries) i blandt andet Indonesien.

Træer er et fantastisk, universelt billede på bevarelse af 'det gode', og når først FN får etableret et troværdigt incitamentsystem, vil den private og civile sektor kaste sig over det nye neutralitets-værktøj og bruge det på kreativ og illustrativ vis.

Selv udviklede vores firma for 2 år siden en mobilservice der solgte regnskov over sms'en for 25 kr. for 25 m2 af den ecuadorianske regnskov. Vi solgte 200 m2 om dagen.

B. CO2-aftryk, Life Cycle Analysis og back-end stories. Inden ikke for længe vil flere og flere spørge: 'Hvorfor kalder du din virksomhed CO2 neutral, hvis du ikke har indregnet CO2 aftrykket af den komplette vare?'

Mange virksomheder kalder sig i dag 'CO2 Neutrale' på trods af, at kun få har indregnet hvad det kræver at producere deres samlede produkt – og næsten ingen har medregnet CO2- aftrykket af forbrugernes brug af produktet. Er man så stadig CO2 Neutral? Eller hvordan skal den lige skæres? Jeg tror at vi vil komme til at høre meget mere til de virksomheder, som indgår i en dialog med deres leverandører og deres kunder om at nedbringe CO2-udslippet på konkret og handlekraftig vis. Det kaldes af nogen Back-End Stories'.

Det betyder blandt andet, at virksomheder er helt åbne omkring hvordan de får produceret deres varer og tør vise det på inddragende og illustrativ vis. Samtidig inviterer de brugere til at anvende produktet på mest energi-effektiv vis og baserer nye produkter på disse erfaringer. Få vil i dag snakke om CO2-mærkning, af den ene eller anden årsag, men det vil med al sandsynlighed blive et hot topic i 2010 – og (for)brugerens rolle vil få en afgørende betydning.

C. Lokalsamfundets Helte Det er af en eller anden grund mærkeligt for mig at erkende, men min erfaring viser mig, at den mest innovative, ambitiøse og handlekraftige klima-initiativlyst, ligger ude i provinsen, ude i lokalsamfundene; ikke i storbyen – her er man mest innovativ og ambitiøs.

Men det handlekraftige mangler. Jeg tror man kommer til at se og høre meget mere til hvad der foregår af revolutionerende energiprojekter ude i de små, stille samfund i vores land, som (af mangel på bedre ord) tager røven på firmaerne og politikerne i København. I lokalsamfundene sker der hvad der af geologer kalder Den Kambriske Eksplosion, den era i verdensudviklingen, da naturen skabte de mærkeligste væsener, for at se hvilke der tilpassede sig bedst.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly