Hvad får man, når landets største TV-kanal ikke har andet i hovedet end DEN OFFENTLIGE SEKTOR?
Ud over TV-stationens egne satire-programmer om den offentlige sektor ("A-Klassen" som starter på onsdag) og andre satire kulturprodukter uden for DRs murer, som Lone Aburas' bog "Den Svære Toer" om uduelige og på alle måder i livet ineffektive embedsmænd, så skaber man også en folkestemning af noget langt, langt værre: at DEN OFFENTLIGE SEKTOR er langt vigtigere at beskæftige sig med end den private sektor. Vigtig forstået som det vigtigste du, kære seer, bør have en stilling til, når det handler om at udvikle fremtidens samfund.
Nu for at komme med et eksempel: Clement Kjersgaard har sit eget talkshow hver søndag aften i primetime. Der interviewes 2 gæster – "ugens vigtigste personer"/"mennesker der sætter dagsordenen"; en 'seriøs' person der påvirker samfundet og en kulturpersonlighed.
Hvem er det så "der sætter dagsordenen" af de 'seriøse' gæster i forhold til dette DR program? Indtil videre har gæsterne være:
Karen Hækkerup, Anders Fogh Rasmussen, Søren Pind, Thor Möger Petersen, Mette Frederiksen, Nick Hækkerup, Connie Hedegaard, Ralf Pittelkow, Thor Möger Petersen (igen), Lars Barfoed, Helle Thorning-Schmidt, Bjarne Corydon, Margrethe Vestager, Joachim B. Olesen.
Er der ingen erhvervsfolk der sætter dagsordenen i Danmark? Ikke i følge DR.
Dette er symptomatisk for hvordan debat og emner for tiden dækkes på DR (her tænker jeg ikke på TV-Avisen).
Nok er det offentlige sammen med hele velfærdssamfundet under pres, men hvis DR gerne vil lave 'konstruktive nyheder' som det ambitiøst og visionært blev fremlagt i 2009, så er det også snart på tide at skabe en varieret nyheds- og debatdækning der afspejler det samfund alle vi andre er en del af.
Og det samfund og fuldkommen afhængig af den private sektors gøren og laden.
I stedet for at prøve at gøre en endnu ikke offentliggjort skattereform sexet og pirrende for seerne, hvorfor så ikke, mens man venter på at den bliver offentliggjort, bruge ventetiden på at tage pulsen på landets innovationsformåen – og prøve at gøre dét sexet og pirrende. Dét ville være at skabe konstruktive nyheder og konstruktiv debat.
Selvfølgelig skal DR ikke reklamere for enkelte virksomheder. Men det burde da være muligt for nogle af DRs 3.000 ansatte at komme på idé til hvordan den lille kreative udfordring kan løses.
Lykkes det ikke, vil vi få endnu en generation til at vokse op, som ikke opnår en viden, oplysning og interesse for den private sektor. – Et scenarium som vores velfærdssamfund om noget ikke kan overleve i fremtiden.
Se mere:
http://www.dr.dk/DR2/a-klassen
http://www.facebook.com/clementdr1
http://www.dr.dk/nyheder/Temaer/2009/konstruktive_nyheder/index
http://www.dr.dk/DR2/a-klassen
http://www.facebook.com/clementdr1
http://www.dr.dk/nyheder/Temaer/2009/konstruktive_nyheder/index