Return to site

16 spørgsmål til dig der bor i Danmark

Jeg sidder inde med en eksplosion af energi lige nu.

Det er uden tvivl fordi jeg lige har været til Rebuild21-konferencen som blev afholdt i onsdags og i torsdags på Design Society (tidl. DDC) i København.
Sofus Midtgaard og hans medsammensvorne i Rebuild21 havde fået nogle af de største og mest forandringsvillige virksomheder til landet og sammen med de mest driftige danske ledere af organisationer og virksomheder blev deltagerne over to dage overbevist om, at de ikke er alene; dem (og vi) der ikke kun vil snakke om forandring, men lave forandring. Gennem nye produkter, services og samarbejder - og gerne i den rækkefølge.
Selv var jeg udvalgt til at sidde på scenen i panel med Whole Foods, Grundfos og Nike. Vi skulle hver især forklare hvilke indsigter der var kommet ud af de workshops vi under konferencen havde ledt.
Lad mig lige stoppe op her og videreformidle hvad der foregår i deres virksomheder (Nike og Whole Foods). For hvad der sker i de virksomheder, peger hen imod hvor fremskridtet, udviklingen og idéerne er på vej hen i verden i dag.
Nike lancerer over det næste stykke tid deres indsats The Making of Making.
Den globale virksomhed starter en ny designpraksis af deres tøjprodukter og beder forskningsinstitutioner fra hele verden om at være med. Hensigten: at få deres designere til målbart at designe med mere bæredygtige (og omkostningseffektive) materialer. Det er noget af en forandring, da Nike i dag bruger 16.000 forskellige materialer i deres produktion. Tænk på det som deres Nike Considered (fra 2004) - bare på globalt plan. En massiv indsats.
Whole Foods er en amerikansk supermarkedskæde (som jeg tidligere har nævnt i Børsen blogs) og de har specialiseret sig i at sælge produkter af den højeste økologiske og bæredygtige standard. De er en af de hastigst voksende supermarkedskæder i USA og omsætter for 3 milliarder dollars. For at forbedre sig selv har de for nylig indført systemet Best Choice. Med 3 cirkelformede klistermærker, en rød, en gul, en grøn, rater de fiskeprodukter de sælger. Rød = don't buy, gul = buy-ish, grøn = buy! De er altså ude og kannibalisere sig selv - med det ene formål at forbedre deres egne leverandørindkøb ved at simplificere indkøbsvalg over for deres forbrugerne.
Dette er ikke blot 2 af dusinsvis af nyskabende og disruptive forretningskoncepter som blev præsenteret på konferencen; det er nye produktionsmetoder og programmer som skaber beskæftigelse for almindelige mennesker og som er ved at blive udført i dette øjeblik.
- - -
Og så - eftertanken.
Hvor bringer det os hen? Hvordan skal vi øge en involvering i denne fremadstormende verden af forretningsmuligheder – sat i scene af Rebuild21 – som uden tvivl er dér hjernerne og væksten (måske især i den vestlige verden) vil samle sig i de næste årtier?
Ét eksempel på udfordringen:
En amerikansk virksomhed jeg har fulgt siden 2006 er Terracycle (og som også talte på Rebuild21). De blev startet af en Princeton-studerende, Tom Szaky, som ville lave bedre gødning til hans og hans venners marihuana plante. Deres første produkt; gødning af ormelort emballeret i brugte sodavandsflasker.

På grund af produktets kvalitet og jordnære produktionsmetoder blev det i hit. I dag har Terracycle massivt udvidet deres foretagende og de omsætter i dag skrald til omkring 280 varer som sælges i Walmart, Target, Home Depot og mange andre. De har teamet op med producenter som Mars, Coca-Cola og Procter and Gamble for at få adgang til deres skrald/ressourcer. Og i Danmark har de lige indgået samarbejde med Arla. Deres skruelåg på mælkekartoner vil nu indsamles for at blive omdannet til plastic parkbænke, skraldespande og vandkander. Ikke bare det; worldwide har Terracycle nu mobiliseret over 20 millioner mennesker til at indsende skrald til deres forskere og fabrikker; 30.000 af indsamlerne er danskere.

Hvilke virksomheder har vi i Danmark, som viser samme vovemod, driftighed, nysgerrighed og langsigtet tænkning; virksomheder eller iværksættere som er startet indenfor de sidste 5-10 år og som med stædighed i dag kan bevise at den mest sandsynlige globale efterspørgsel vil blive efter mere bæredygtige produkter og måder at gøre tingene på. Sådan nogle virksomheder findes der ikke mange af i Danmark. Men nogle. Katvig. Wavestar. Solum. H2Logic. Shark Solutions. Aarstiderne. PureH2O. Habitats.

Altså, det er svært at komme på så mange.

(Chancen for at almindelige danskere kender andre end Aarstiderne er vel ikke så stor).

Og tænk engang på Terracycles virksomhed og hvor mange de i dag beskæftiger og hvor mange indsamlere de mobiliserer. Og tænk så på Amagerforbrændingen som har investeret 4 milliarder kroner i nye ovne for at brænde affald. Og som umuliggør at virksomheder som Terracycle kunne være startet i Danmark. Vores allerstørste udfordring er at vores samfund er perfekt. For perfekt. Eller i hvert fald så perfekt at vi tror vi kan kopiere det perfekte samfund fra i går for at beholde det i dag. Sådan fungerer verdensudviklingen ikke. Og med strategien af kopiere det perfekte fra i går til at blive ved med at drikke latte i dag, er vi dømt til at fejle som samfund på alle planer.

Netop fordi vi har etableret velsmurte systemer der selv tror at de er perfekte, tillader vi ikke radikale nye måder at gøre tingene på. Var det derfor Dansk Industri ikke var at finde på konferencen?

Så mens foreningslivet blomstrer (såsom Fucking Flink, Københavns Fødevarefællesskab og iværksætternetværk på Facebook – måske netop fordi sådan deltagelse er bekvemmelig ansvarsfrit?) – hvor ér så de nye vovemodige, de nye eventyrlystige producenter af fremtidens varer i Danmark? Jeg glæder mig til at vi, måske især ungdommen, får nok og starter virksomhederne selv.

Tak Nike, tak Wholefoods og de andre danskere på Rebuild21 for at minde os om at der ikke er nogen grund til at vente på at verden skal forandre os, når vi kan forandre verden.

Læs 16 spørgsmål til dig der bor i Danmark herunder (vis á vis overskriften).

- - -

Links for at komme videre:

Se Nikes film om The Making of Making:

https://vimeo.com/59088448

Læs bogen om Terracycle skrevet stifteren Tom Szaky:

http://www.amazon.co.uk/Revolution-Bottle-TerraCycle-Redefining-ebook/dp/B001SK4K7U

Læs om Terracycles samarbejde med Arla i Danmark:

http://www.mynewsdesk.com/dk/arla-foods/news/brug-laaget-i-stedet-for-at-smide-det-ud-58011

Læs mere om WholeFoods:

http://wholefoods.com

Læs en tankevækkende dialog mellem økonom (og Reagan-rådgiver) Milton Friedman og grundlægger af WholeFoods, John Mackey:

http://reason.com/archives/2005/10/01/rethinking-the-social-responsi

Læs mere om Rebuild-konferencen:

http://rebuild21.org/

- - -

16 spørgsmål jeg stillede deltagere på konferencen i workshoppen ’Defining a New Nordic Way’ (som også var temaet for hele Rebuild21 konferencen). Hensigten er at lave et manifest som sendes ud til alle på konferencen. Spørgsmålene er især relevante hvis du er fra Danmark eller et andet nordisk land.

#1

What do you do?

#2

What is New Nordic to you?

#3

When you travel abroad, what are you most surprised by and/or proud of that we have in Denmark or any other Nordic countries that no one else seem to have in the same degree?

#4

What 3 things in the last 30 years have you been most proud of that were invented or pilot-tested from one of the Nordic countries?

#5

What are the Top 3 reasons why a New Nordic way for the world is important?

#6

If you ever went to war, what - outside of your domestic life - would you, realistically, fight to protect?

#7

If you were born and worked from India, China or Brazil, when, do you think, would you be interested in or benefit from acting more ’New Nordic’?

#8

What are the values and behaviours from the Nordic countries that we shouldn’t export to others?

#9

What 3 industries could the Nordic countries lead in the 21st Century?

#10

What types of collaboration between the public and the private could be exported to the rest of the world?

#11

What types of future collaborations between the Nordic countries and another big country could happen?

#12

What will 3 future factories from the Nordic countries produce?

#13

What will 3 future collaborations between different kinds of institutions from

the Nordic countries work like?

#14

What institutions need most change within the Nordic countries themselves?

#15

What tools, platforms or situations should we use to spread the New Nordic Manifesto to other countries and inhabitants?

#16

How can you support the realisation of the manifesto from your own workplace?

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly